Print

In Nederland zijn inmiddels meer mobiele telefoons in omloop, dan er mensen zijn. Dat is bij vele organisaties het signaal geweest, om sommige diensten nog uitsluitend via mobiele communicatie aan te bieden – en dan bij voorkeur via een App voor een van de twee belangrijkste mobiele platformen, Apple’s iOS en Android van Google. Van een commerciële organisatie – zelfs een met een maatschappelijke taak, zoals een bank – kan ik dat begrijpen. Maar dat ook de overheid dit meer en meer doet is onverteerbaar.

De overheid mag best apps ontwikkelen. Als je daarmee nog een extra contactmogelijkheid maakt voor een groep mensen, is dat prima en leuk. Niks mis mee. Maar er zijn wel enkele problemen, als de smartphone het voornaamste kanaal is voor overheidsdiensten.

Het voorbeeld dat NL-Alert het fysieke luchtalarm moet gaan vervangen is het meest stuitend. Als er een brand uitbreekt, waarbij een gifwolk vrijkomt, dan kan de (lokale) overheid het luchtalarm laten afgaan, en een geluidswagen de straat op sturen om mensen naar binnen te jagen. Dit werkt voor iedereen, behalve dove mensen. Gaan we echter dit bericht via een smartphone pushen, dan sluiten we direct mensen uit. Natuurlijk iedereen zonder smartphone – waaronder bijvoorbeeld spelende kinderen! Maar ook mensen die hun smartphone even niet kunnen (langsrijdende trein, huilende baby) of willen horen. Dat is zo een serieus percentage van de bevolking. Het is dus duidelijk: de overheid verzaakt haar verplichtingen ten opzichte van Nederland, als ze de smartphone tot belangrijkste of zelfs enige kanaal voor bepaalde diensten wenst in te zetten.

Daar voel ik mij niet lekker bij.

Bronnen:

http://www.mywindows.nl/2015/05/de-nieuwe-kantar-cijfers-goed-en-slecht-nieuws/ , 1 juni 2015