blogging-banner 700x180

Sun Studio Memphis TN W400Wie wil horen wat de goede muziek van deze tijd is, luistert naar 3FM. Een gewaagde uitspraak, want Q-music en 538 menen ongeveer hetzelfde te doen. SkyRadio niet, hoop ik. Een gewaagde uitspraak ook, omdat kabel en internet nu toegang bieden tot veel alternatieven, van KX en Pinguin Radio tot internationale standaarden BBC Radio 1 en KIIS-FM. 3FM is echter de standaard in Nederland, door een aantal factoren: alomtegenwoordig, door de staat opgericht en gesteund en dus niet (volledig) commercieel, en door andere media aangeprezen als de standaard, de default keuze. Daarom moet juist op 3FM een muziekquotum worden ingesteld, dat historisch besef tot onderdeel van de muziekprogrammering maakt.

Pardon? Een dictatuur van oude muziek op de jonge trendsettende zender? Ja hoor, daar gaan we weer, met moraliserende windmolengevechten waar Cervantes nog wat van zou kunnen leren. En toch doe ik het.

Ik wil dat 3FM per twee uur (evenementen als Requestweken daargelaten) minimaal een lied uit de jaren zestig draait. En per vier uur minimaal een uit de jaren vijftig of eerder. Covers uit latere tijden mogen ook, maar dan geldt wel een klassieker = twee covers van klassiekers.

 Waarom? Omdat historisch besef past bij serieuze muziekkennis, bij 'serious radio' zoals 3FM die al jaren beweert te brengen. Het is waardevol om twintigers van nu bij te brengen, wat de muziek van nu tot stand gebracht heeft. Door hen dat verplicht via de radio bij te brengen, snappen mensen het beter. Het is waardevol om te weten hoe Green Onions klinkt. Dat dit in 1962 uitgebrachte nummer, bekend uit de films American Graffiti, Get Shorty, of een trailer van Chicken Run, heeft een oorsprong. Die ligt in Memphis, waar veel artiesten vandaan kwamen die een grote impact hebben gehad.

Het is ook waardevol om af en toe een nummer van The Beatles of Dusty Springfield of Ella Fitzgerald te horen. Veel van de beste DJ's zijn samplekoningen: zij gebruiken hun vaak grote muziekkennis om thema's en fragmenten van oudere nummers te bewerken tot nieuwe, in combinatie met moderne elementen en technieken. Menige klassieker is hiermee weer actueel geworden.

Ook televisie en film brengen oude muziek weer tot leven. Uit recycling in reclames komen soms grote hits, waarbij 'Mad about the boy' van Dinah Washington het misschien wel bekendste voorbeeld is. Dit nummer uit 1952 kwam in 1992 uiteindelijk op de 6e plaats in de Top 40 en de 5e plaats in de Mega Top 100, dankzij de reclame voor spijkerbroekenmerk Levi’s.

Veel moderne muziek is ook als een film. Of beter: als een verfilming. En het is dus zeer waardevol om het oorspronkelijke boek te kennen, zeker als dat boek vaak nog geen drie minuten duurt. De moderne klassieker Four seasons in one day van Crowded House is een Beatle nummer. Arctic Monkeys is herkenbaar voor Rolling Stones fanaten. Niet altijd geldt 'het boek was beter', maar vaak wel.

Veel DJ's zullen goed met deze eisen uit de voeten kunnen, omdat ze bijvoorbeeld liefhebber zijn van blues of jazz. Ze verwelkomen iedere kans om een nummer van Chuck Berry te draaien, of van hun held Elvis. Of bossanova uit de jaren zestig. Ze grijpen die kans ook nu al regelmatig aan, om toch eens een klassieker van the one and only Johnny Cash te spelen.

Is het wel nodig dan, als er al zoveel oude muziek te horen is? Ja, toch wel. Het heeft een signaalfunctie, dat je culturele vorming ervan verbetert als je ook de oudere populaire muziek luistert. Je zult er meer muziek door leren kennen en ook de meer obscure hits kunnen een betere kans krijgen. 3FM is meer een muziekzender dan een jongerenzender en daarbij passen een brede blik en educatieve elementen. En het muziekaanbod wordt nog gevarieerder.

Daarnaast: 3FM is helemaal niet de jonge trendsettende zender. Het is de zender van de opgegroeide radioluisteraar. Onder kinderen (tot 18 jaar) is 3FM wel populair, maar is 538 populairder. Onder jongeren en dertigers is 3FM wel het signaal van een muzikale volwassenheid, met behoud van vooruitstrevendheid en zeker niet ouderwets. En, zoals het alle leiders met jonge uitstraling betaamt heeft het ook 'haters'.

Door invoering van een quotum - misschien ook voor muziek uit de jaren zeventig - verbetert de diversiteit van 3FM. Voor de DJ is het een uitdaging om originele nummers te kiezen om aan het quotum te kunnen voldoen, iets waarbij deze kan opbieden tegen collega's om nog betere (maar minder bekende) nummers te vinden, inclusief live-uitvoeringen. De luisteraar krijgt een meer verantwoord en gefundeerd beeld van de muziek van vroeger en daarmee waar de huidige muziek vandaan komt.

oldies-on-a-line 700x180